“Mijn volgende boek wordt rock & roll”, zei hij. “Een dik boek. Mijn memoires”. We hadden afgesproken in de bar van The Domenican, vlakbij de Munt en naast de winkel van mijn goeie vriend Mike. Op de agenda : een koffie, een present-exemplaar van zijn nieuwste boek en een tour de horizon rond Europese fictie. Laatst in de Bar Beton had ik daar iets over gemompeld en hij wilde weten wat ik daarmee bedoelde.

Deze mémoire schenk ik met veel plezier en respect aan Jean Philip en Filip. Ook namens Herman.

Marc Didden

19.12.2015

Ik durf Marc een vriend te noemen. Ik ben al lang vergeten wanneer we mekaar voor het eerst zagen, maar ons gezamenlijk parcours leidt ons naar TV1/Eén en fictie. Als ik een venn diagram zou moeten tekenen dan zaten we samen in het gearceerde deel of “de overlap” genaamd “De Smaak van de Keyser”.

Dat volgende boek wordt zijn levensverhaal, maar “Marc Didden / Herman Selleslags – Onderweg” is daar meer dan een aardige prélude op.

boek

Terwijl aan de andere kant van het aanrecht mijn man nauwgezet elk hap van het kerstmaal voorbereidt, verdiep ik me in elke foto van het boek en lees ik de bijhorende tekst. Want zo is het boek ontstaan. Herman beslist om zijn archief aan het Antwerpse Fotomuseum te schenken en beide heren ritsen snel nog wat foto’s bij mekaar voor ze definitief de deur uitgaan. Ik kan me de scène perfect inbeelden. Terwijl ze over elke foto gaan, komen de verhalen weer naar boven. En zie, daar ligt een schitterend boek.

Het boek doet me heel erg beseffen dat Marc meer dan één leven had. Dat de fictie die we samen maakten, daar maar één onderdeel van is. En dat ik als jonge redacteur die fotoheld Herman ook eens ontmoette. Ik weet bij god niet meer bij welke gelegenheid maar het zou me niet verwonderen dat Jan Van Rompaey in de buurt was en op de gevoelige plaat werd vastgelegd. Ik zal er geboeid naar gekeken hebben.

Voor al degenen die ons graag zien.

Wij zien u ook graag.

Herman & Marc

“Respect” schrijft Marc in de opdracht. Dat is de omgekeerde wereld, bedenk ik. Respect voor Marc en Herman en veel van de onderwerpen die ze vastlegden op de gevoelige plaat en in inkt. Jan is er één van.

marc

“Onderweg”, Marc Didden & Herman Selleslags, Luster, Antwerpen, 2015.