The creative economy needs creative leadership : people with substance and style, conviction and grace.

Bij de eerste twee hoofdstukken wist ik niet goed waar het naartoe ging met dit boek “Creative Personal Branding” van Jürgen Salenbacher. Weer een nieuw mooi uitgegeven boek over creativiteit ? Mijn kast staat er vol van. In een Marie Kondo -opwelling heb ik een paar weken geleden nog de helft van die boeken bij de rommelmarkt afgezet. Ik had eerder al beslist om enkel nog boeken bij te houden die ik effectief had gelezen. Nu zit ik in een fase dat ik enkel wat goed is nog een plaatsje in het rek gun.

Twee boeken die het overleefden zijn “The Ten Faces of Innovation” van Tom Kelley en “Style Statement. Leven naar je eigen design” van Carrie McCarthy & Danielle LaPorte. Het eerste boek vertelt je alles wat je moet weten om creativiteit in te zetten in je organisatie. Het tweede exploreert je eigen creatieve persoonlijkheid.

Het boek van Salenbacher schippert daar een beetje tussenin, maar is net daarom een handig doe-boekje voor wie een nieuwe drive zoekt, zowel persoonlijk als professioneel.

39b05cc2b78d7eaf456685be31bbb761

Substance, style, conviction and grace zijn cruciaal als het gaat over het ontwikkelen van je eigen authentiek verhaal. Volgens de auteur zijn dit de schakelaars :

substance // your expertise on a specific topic, your education, knowledge, experience and references

style // the way you talk, listen, write, perform and dress

conviction // your perspective on ethics and integrity, your moral principles and firmly held beliefs or opinions on your values

grace // the elegance in your relationship with society

Jürgen Salenbacher gebruikt dit CPB-model nu om talent te mentoren. Ooit, als het wat minder druk is en ik nog meer wijsheid verzamelde, wil ik dat ook gaan doen.

Unknown

Daarom begin ik zo meteen aan “Power Forward. My presidential education” van Reggie Love. Hij was jarenlang de PA – personal assistant van Barack Obama – en beschrijft in dit boek wat hij van zijn mentor leerde.

“Creative Personal Branding”, Jürgen Salenbacher, Bis Publishers, 2013.

“Power Forward”, Reggie Love, Simon & Schuster, 2015.