Unknown

Ik ga met de wagen naar het werk (weekdagen) en met de metro naar de stad (weekend). Tussendoor neem ik af en toe een taxi. Vooral als ik naar het buitenland moet, staat Autolux paraat. Niks op aan te merken. Integendeel. Als ik bel dan herkennen ze mijn gsm-nummer en spreken ze me persoonlijk aan : “Goeiedag, mijnheer De Tender”. Ze weten ook welke ritten ik geregeld neem : van VRT naar Zaventem ? Of van Segherslaan 76 naar de luchthaven, heen en terug ? Toen ik met een gebroken voet een tijdje in het gips zat kwamen ze me steevast elke ochtend thuis ophalen. Een betrouwbare partner die ik graag een vijf-op-vijf geef. Omgekeerd betaal ik correct tussen de 25 en 35 euro per rit.
Net voor Kerst bezocht de familie uit Adegem de Brusselse kerstmarkt. Een gezellige avond die werd afgerond in l’Achtepot. We gingen heen met de metro. The kids loved it ! De hoofdstad vermijd je maar beter met de wagen in deze periode. Maar diezelfde kinderen lagen nog voor de koffie te slapen op de bank. Dus belde ik een taxi. Diezelfde vriendelijkheid en een receptionist die me er op wees dat er een taxi van Zaventem moest komen en dat dit een supplement van één euro per kilometer zou zijn. “Bedankt voor de info”, maar deze keer zei ik “neen”. Ik was niet bereid om een extra te betalen.
Ik had net Uber op mijn mobieltje geïnstalleerd. De verleiding om het te proberen was groot. Om een lang verhaal kort te maken, die bende van zes raakte op een wip en een flik veilig thuis. Ik betaalde éénmaal zes en éénmaal vijf euro.
Sindsdien gebruik ik Uber af en toe. Zonet nog. Had mijn lief afgezet aan een restaurant op de Brusselse Grote Markt en ik had geen zin om met dit weer op de metro te stappen. Dus checkte ik mijn gsm. Er was een Uber-taxi in de buurt die bereid was om me op te pikken. Ik kreeg twee sms’jes : “Uw taxi is onderweg en zal er zijn over drie minuten” …. en drie minuten later “Uw taxi rijdt nu voor”. Keer op keer accurate service. Een wagen stopt … pikt me op … en brengt me thuis. De prijs tussen Brussel centrum en Koekelberg was telkens tussen de 5,99 en 6,99 euro, maar Uber rond af naar beneden. Tot op heden betaalde ik nooit meer dan zes euro. Dat is de prijs van twee metrotickets.
Schermafdruk 2014-12-27 15.01.16
De chauffeurs waren telkens zeer vriendelijk. De ene auto was al hipper dan de andere maar dat geldt net zo voor de reguliere taxi’s. Na afloop geef ik ze een beoordeling. En zij beoordelen mij zodat collega-chauffeurs weten of ik betrouwbaar ben.
Ik houd hier geen pleidooi om de wetgeving niet te laten gelden voor Uber. Het is belangrijk dat de overheid en Uber tot een vergelijk komen. Dat is in het belang van alle partijen. Het bedrijf doet alvast nadenken wat service betekent. Ze zijn betaalbaar. Tijdens het hele proces word je perfect begeleid door de app. Ik kan de chauffeur en de rit beoordelen en online kan ik al mijn transacties opnieuw bekijken.
Laat Uber dan vooral een game changer zijn. Vanaf januari pakt Brussel uit met de app Pick Me Up waar de klassieke taximaatschappijen zich op aansluiten. Een uitdager is nooit slecht in een markt die verstard is.