Ik heb zonet mijn boekenkast weer wat uitgedund. Nogal wat boeken uit de rayons management, creativiteit, innovatie en marketing eruit gezwierd. Een veertigtal, schat ik in. Die dikke stapel breng ik maandag – de eerste werkdag na drie weken vankantie – mee naar kantoor en die belanden op de toonbank naast de assistentes Diane en Christine. Dik de helft ervan krijgt een tweede leven. Niet dat daar rond die toonbank veel woorden aan vuil gemaakt worden. Toch ben ik benieuwd wat dat tweede leven dan wel mag zijn. Zal ik het ooit weten … ? De collega’s van me die die boeken meenemen zeggen daar niet veel over, maar ooit spreken die boeken.

Ik vind het hoe langer hoe minder erg om afstand te nemen van boeken. Kunstboeken gaan de deur niet uit. Gelezen literatuur ook niet. Evenmin die non fictie-boeken die me écht geraakt hebben

 Schermafbeelding 2014-08-03 om 22.46.01

Afscheid nemen van boeken valt me tegenwoordig minder zwaar omdat ik nu erg investeer in mijn online bibliotheek. Die neem ik via m’n iPad overal mee en ik laat iedereen meegluren via Shelfari en Goodreads.

Daarnet tijdens het koken overviel me de gedachte dat ik die boeken veel verschuldigd ben. Mijn echtgenoot die nu vast stiekem meeleest maar ergens in de buurt van een Loire-kasteel zit, op prospectie voor een kunstreis, in zo’n hotel op de buiten, waar hij niet graag komt (daar op de buiten) en waardoor ik “gastronomisch-weekend-op-het-platteland” vast op mijn buik mag schrijven en we dus  weer op citytrip zullen trekken … Goed, die echtgenoot adviseert me steevast om ofwel te koken ofwel te schrijven.

Excuus, beste lezer, ik ga even in de potten kijken …

Dat ik die boeken veel verschuldigd ben, dacht ik, vooraleer ik aan die osso bucco begon. Ik lees ze, neem wat aantekeningen, vind ze goed of slecht, mompel er iets over tegen Filip, … en dan stel ik vast dat jaren later vanuit mijn onderbewuste dat alles samenkomt in een nieuwe gedachte. Eentje van mezelf. Soms, heel uitzonderlijk, kan ik reconstrueren wat tot wat heeft geleid. En dan zeg ik dankjewel tegen die auteurs.

Tijd om zelf weer auteur te worden.