Ik ben geen sporter. Nooit geweest. Op de lagere school was ik steevast de voorlaatste die tijdens de turnles door één van de twee voetbalkapiteins werd geselecteerd om de ploeg te “versterken”. Of liever : ik zou in tegenstelling tot diegene die als laatste gekozen werd, de ploeg net iets minder verzwakken. En in diezelfde turnles stopte ik 1- keer-op-3 voor de springplank en -bok in plaats van me erover te zwieren. Het heeft me geleerd dat kennis niet alles is. Ik mocht dan wel top 3 zijn als het over de algemene punten ging, in de sport waren anderen veel beter en veel populairder.

Daarmee heb ik in geen geval gezegd dat sport niet belangrijk is. Integendeel. Ik ben me bewust van het belang ervan en heb zelfs een paar jaren een fitness-abonnement genomen. Maar als ik de keuze moet maken tussen lezen & schrijven of sporten dan is de keuze snel gemaakt.

Dat levert me geregeld een bed- en ander sermoen op. Dat ik wat minder moet zitten en meer moet bewegen. Een gezond eetpatroon heb ik me intussen al aangekweekt. Ik zit thuis op één van de gezondste stallen en ook op restaurant weet ik hoe het moet. Ik eet bijna nooit vlees. Kies steevast voor veel groenten, met af en toe wat vis of kip.  Zoet komt er nauwelijks aan te pas. Een stukje kaas en wat brood met olijfolie laat ik dan weer moeilijk liggen. Op kantoor moet ik de ladies Carla & Diane nog overtuigen om alle zoet te bannen.

Je lichaam is een tempel die je moet koesteren, klinkt het in dat sermoen. En gelijk heeft die bedgenoot. Dat gezond eten en veel bewegen voorgaan op sporten heb ik goed in mijn hoofd geprent. Lezen & schrijven staan nu op één lijn met bewegen.

simple.b-dis-png.h6a0dc15e5bd94876f37469a8200e7da6.pack

Vorige week heb ik me dan maar een geweten gekocht. Fitbit One, hangt nu aan mijn broek en volgt me overal. Meer nog, dat toestelletje telt mijn stappen, houdt bij hoeveel trappen ik doe en superviseert mijn slaap. Duim omhoog als ik veel beweeg, duim omlaag als ik te lang aan mijn bureau zit. Ik heb in die eerste week écht mijn best gedaan. Meer gewandeld dan gemiddeld; uitgestapt drie verdiepingen lager dan waar ik moet zijn; enkel het slapen heb ik niet in de hand. Deze week is geen vakantieweek maar een werkweek. Nu volhouden om even actief te blijven.

Volgende aankoop wordt een weegschaal die via wifi gekoppeld is aan mijn account. Dan heb ik écht geen excuus meer. Ik fitbit, dus ik sport !

simple.b-dis-png.h3aee29f3088347a72e80a0f18a0fabfb.pack