Als ontwerper wil je de mensen iets vertellen. Ik wil mijn visie niet opdringen. Het is voor mij heel belangrijk dat mensen mijn kleren begrijpen. Om dat mogelijk te maken, moeten ze het hele verhaal krijgen, in de vorm van mijn collecties, de winkels, de modeshows. Daarna gaat het niet meer om mij en is het aan anderen om eruit te halen wat hen bevalt en wat ze, hopelijk, zullen koesteren. Bovenal wil ik een glimp tonen van hoe ik de dingen zie. Ik wil mensen uitnodigen in mijn wereld.

– Dries Van Noten

images-2

Nog tot eind augustus loopt in het Parijse museum Les Arts Decoratifs de tentoonstelling “Dries Van Noten : Inspirations”. Van Noten is al meer dan 25 jaar een befaamde naam in de mode; veel meer nog in het buitenland, dan in Vlaanderen. Toch is dat niet de reden waarom je deze tentoonstelling moet zien en het boek moet lezen.

Het “creatieve proces” heeft me altijd al geboeid. “Televisie is geen koekjesfabriek”, zeg ik welk vaker tegen diegenen die een “gegarandeerde afzet” pretenderen. “Er ligt op mijn kantoor niet zo’n mal waarmee je programma’s bakt als zoete broodjes.”  Ik prijs me net daarom gelukkig dat ik in deze sector werk die geen exacte wetenschap is.  Toch zitten er veel gestructureerde, geordende en rationele elementen in onze business. Ik vergelijk het vaak met mayonnaise. Wie met slechte ingrediënten aan de slag gaat, weet zeker dat het sausje zal schiften. Wie goeie ingrediënten kiest, heeft meer kans op slagen. Maar ook dan kan het fout gaan. Omdat het in de lucht hangt of omdat je hand niet de juiste slag aanhoudt.

Eén van die rationele aspecten van het creatieve proces is de inspiratie. Er komt niks uit dat creatieve brein als je er eerst niet iets in stopt. Ik weet niet wat er precies gebeurt tussen die twee oren maar van één zaak ben ik zeker : er moet eerst iets in vooraleer de rest kan volgen. En het is mijn overtuiging dat hoe meer je er in stopt, hoe rijker datgene wordt wat eruit vloeit. Ik heb dat zelf ook nodig : ik moet boeken lezen, luisteren naar mensen, eten proeven, het platteland ruiken, de spanning voelen, … om dan met een nieuw inzicht naar buiten te komen.

Precies dat is de reden waarom ik “Inspirations” absoluut aanbeveel. Het toont waar de modeontwerper voor elk van zijn collecties zijn inspiratie haalde. Inspiratie is als een moodboard. Het zegt je concreet niks, maar tegelijk alles. Zoals de collectie die Van Noten in 2010 presenteerde :

Bollywood

Een hyperrealistisch liefdesverhaal. Een bombardement van zintuigen. De romantiek van de overdaad. Idealisme, exotisme, verzadigde kleuren. Totale onderdompeling. Elegantie. Eerbied voor handwerk uit alle hoeken van de wereld : van India tot Japan, van Afrika tot Azië, van Pakistan tot Parijs. De elegantie en het savoir-faire van de Place Vendôme, vermengd met traditionele etnische print- en borduurtechnieken en Bollywoodkitsch.

images-1 Unknown images

Stof voor verhalen, van een collectioneur van gedachten.

“Dries Van Noten”, Lannoo, 2014.