“Selfie” is het woord van het jaar 2013 geworden. Dat maakte Van Dale vorige week bekend. Het “fotografisch zelfportret, vaak gemaakt met de camera op armlengte en gepubliceerd op een sociaalnetwerksite” gaat “belbos” en “geefkas” vooraf in de top drie. Vorig jaar was “frietchinees” nog het woord van het jaar.

selfies03

Ik had een stuk of wat Vlaamse selfies kunnen opsommen en afbeelden, maar ik heb dat niet gedaan. Uit schrik dat ze zich misschien met deze post in-hun-gat-gebeten zouden vinden. Dus koos ik voor een min of meer anoniem plaatje uit het Eén-programma Lust for Life.

Of ik dan op een missie  ben tegen deze  selfies ? Helemaal niet. Ik  verdiep me met veel plezier in hun levenswandel. En zodra ze me beginnen te vervelen wissel ik ze in voor een ander exemplaar op diezelfde socialnetwerksite.  Hot today, out tomorrow. Het punt is – bedenk ik me op een tweede kerstdag – dat het woord “selfie” in schril contrast staat met “attent”. En die laatste attitude verdient best wat meer aandacht.

Volgens diezelfde Van Dale betekent “attent”, erop gericht zijn om het iemand naar zijn zin te maken. Staat dat niet regelrecht tegenover mensen die het vooral zichzelf op het voorplan willen plaatsen ?

DSC_5036

Dit is het hele verhaal : op 24 december lopen we tijdens de kersinkopen  in de Metro Jean-Luc en Mie tegen het lijf. Of we misschien zin hebben om kerstavond langs te komen ? Herwig en zijn vrouw komen ook langs en een bordje meer of minder. Het is ons uiteindelijk niet gelukt maar het aanbod kwam recht uit het hart. Dat bordje meer-of-meer, dat is attentvol.

Net zo toen Geert en Véronique vroegen of we op 19 december toevallig vrij waren voor een etentje. Een diner dat een exclusieve avond bleek te zijn,  zowaar in de Brusselse wolken.

Toegegeven, dit gezelschap maalt niet om een mondje-meer-of-minder maar de uitnodigingen komen keer op keer recht uit het hart. Attente mensen, vind ik ze.

Ik doe m’n best om zelf attent te zijn, maar het lukt me niet altijd. Niet met iedereen. Soms ben ik teveel #selfie en te weinig #attent. Maar mensen als Geert & Veronique, Jean-Luc en Mie, Kevin, mijn moeder en haar vriend, de ouders van Filip, en tal van anderen … inspireren me om dat wel te zijn.

Minder #selfie en meer #attent in 2014 !