We kennen allemaal de vier natuurelementen : aarde, water, lucht en vuur. De generatie die in de 21ste eeuw geboren werd, voert als vanzelfsprekend een vijfde toe : de ether, samengesteld uit bits en bytes. Online is voor deze generatie zo vanzelfsprekend en noodzakelijk als lucht inademen. We noemen ze de ‘Generatie HD’, Generation Head Down. Bij uitbreiding ‘Generatie ADHD’, of Any Device Head Down. Het maakt niet uit welk toestel ze in hun handen krijgen, ze weten er weg mee, bespelen het, surfen er de wereld mee rond. Swipen – vegen met de hand over een scherm – gebeurt even instinctief als drinken. Ze krijgen het immers met de paplepel ingegoten. Ze worden grootgebracht door sharents (parents who like to share), ouders die het jonge leven van hun spruiten met een hoge frequentie digitaal vastleggen – de eerste krijs, de wankele eerste pasjes, het eerste plasje op het potje … – en online met de rest van de wereld delen.

Unknown

Daarmee is meteen mijn uitdaging voor 2014 gezet : ervoor zorgen dat deze generatie ADHD  ook in de toekomst blijft ‘kijken’ naar de openbare omroep. Er lopen heel wat doemdenkers rond die het einde van televisie voorspellen, maar zelf ben ik niet zo’n pessimist. De finaliteit van televisie-maken  is niet het toestel zelf maar wat er op dat toestel gebeurt. Val ik in herhaling als ik zeg dat het om de verhalen (content) gaat en niet om om chips. Wat dat betreft is de uitdaging niet anders dan 60 jaar geleden, toen Vlaanderen startte met televisie. Ook toen kwam televisie via de ether tot in de huiskamer. Het boeiende vandaag is dat er véél meer in de ether hangt, en dat er veel meer toestellen zijn die dat kunnen binnentrekken. Herman Konings slaat daarmee de nagel op de kop : naast aarde, water, lucht en vuur is ether het vijfde element.

De trendwatcher heeft net zijn vierde boek “De tafel van 7 ” uit. Op de valreep tussen 2013 en 2014 :  7- trends, tweeduizend-14, 21-ste eeuw. Ideale lectuur om het afgelopen jaar mee in perspectief te plaatsen, of om het nieuwe jaar in te zetten met een propere lei. Er zit een stramien in de boeken van Konings : in tegenstelling tot goeroes als Seth Godin, Malcolm Gladwell of Dan en Chip Heath werkt hij niet per se één centrale gedachte uit in zijn boek. Hij clustert een aantal fenomenen tot één groter geheel. Voor de generatie ADHD zijn dat bijvoorbeeld : digitale spiegels, natural born hackers, digital natives, coder culture, non-linear storytelling, … En hij doorspekt dat met tal van voorbeelden en referenties naar websites. Traditiegetrouw laat hij ook een aantal gastauteurs aan het woord waaronder Jeroen Wils, Joeri Van den Bergh, Nico Vandevelde, Hans Depuydt, … Dat is de sterkte van de boeken van Konings. Hij reikt je heel veel stof aan, maar het is uiteindelijk aan jouzelf om er uit te distilleren wat voor jou relevant is.

“De tafel van 7. Trends voor morgen.”, Herman Konings, Lannoo, Tielt, 2013.