Ik mag me dan wel een storyevangelist noemen en een ferme promoter zijn van het rechterbrein, diep in mij zit nog altijd een analist. En die was meer dan opgetogen met “The Decision Book, Fifty models for strategie thinking.”

Even when it comes to making the simpelst decision, the number of factors to be taken into account can exceed our powers of imagination. Therefore management models have tried to reduce complexity by condensing ideas into a matrix with four fields.

Het succes van VRT vandaag is mede te danken aan zo’n eenvoudige matrix. Twee assen, ‘het assenkruis’, delen de behoeften van de mediagebruiker in op basis van een dubbele spanningsboog. Media gebruiken op individuele basis dan wel samen met anderen. En media gebruiken om emoties uit te leven dan wel te onderdrukken.

Krogerus & Tschäppeler lijsten zo’n 50 van die modellen op.

Een paar van mijn favorieten :

The Consequens Model : waarom het belangrijk is om beslissing snel te nemen.

The Johari Model : wat anderen van mij weten.

The AI model : hoe sta ik in een discussie.

En tenslotte, een beetje oneerbiedig(zelf bedacht) :

The Body & Brains model : naar wie ik het liefst luister en/of kijk.

The Decision Book, Fifty models for strategie thinking, Mikhael Krogerus and Roman Tschäppeler, Profile Books, London, 2008.