Wie met verhalen bezig is, komt vroeg of laat Raf Stevens tegen op zijn pad. Raf Stevens is dé corporate storyteller. Vermits hij ook wel eens mijn pad kruist, belandde zijn boek “No story, no fans” vroegtijdig op mijn bureau. Een trend in die stroom verhalenboeken is dat ze rechterbrein zijn. Raf heeft nog eens een echt linkerbrein boek geschreven. Een turf van een dikke 200 pagina’s en dat mocht ook wel eens.

Stevens wil met het boek bedrijven het belang van storytelling doen inzien. “If you have a good story and tell it well, people are more likely to remember you, and more likely to pass it on. No story, no fans”. Het boek raakt aan de essentiële vraag waar alle bedrijven mee aan de slag moeten : is your own business in touch with its stories ?

Dat lijkt een fundamentele  vraag, maar is het voor de meesten niet. Ik ga zelf als storyevangelist wel eens de boer op met de boodschap dat verhalen krachtig zijn. Voor mij  is dat een evidentie, maar niet voor de kerk waarin ik dan sta te prediken. De meesten horen het donderen in  Keulen. En als ze al tot het nieuwe geloof komen, meestal blijven ze wezenloos achter. Precies die leemte weet Stevens in te vullen want hij reikt met zijn boek die bedrijfsleiders precies de tools aan die hen kunnen helpen in hun zoektocht naar dat verhaal.

Vooral zijn drie C’s blijven me bij : catch, create & connect :

  • Catch : find you stories.
  • Create : desigs and produce those stories.
  • Connect : tell and sell them.

Het boek is gelardeerd met tal van voorbeelden. Stevens shopt gretig bij anderen en vertelt honderduit over zijn eigen ervaringen. Een aanrader.

Hier kopen.