Oude en nieuwe media, wat valt er nog te vertellen ? Nog steeds voelen we de drang om de relatie tussen de beide te analyseren. Wie zal het winnen van wie en ten koste van wat ? De afgelopen jaren heb ik – ook op kantoor – tal van analyses en theorieën voorgeschoteld gekregen. Ik heb er zelf geschreven.  Maar intussen heb ik het afgezworen. Er is content (lees : verhalen) en er zijn dragers (lees : platformen) waarop die inhoud verspreid wordt. De rest is intussen van géén tel meer. En let op : straks bestaan zelfs die dragers niet meer, want alles zal ergens in the clous hangen en die platformen worden dan enkel nog uitlaatkleppen.

Ik was dan ook razend benieuwd naar het boek van mijn collega-netmanager bij Nederland 3, Roek Lips : “Ben ik in beeld ? Nieuwe media, oude gewoonten”. Lips maakt  (internationale furore) met zijn TV-Lab, waarbij Nederland 3 de kijker laat beslissen van wel pilootprogramma er een reeks zal gemaakt worden.

Benieuwd dus naar dat boek.

Lips praat over oude en nieuwe media maar maakt uiteindelijk geen onderscheid meer tussen te beiden. Wat hij in het boek, op een eenvoudige, heldere manier weet te beschrijven is dat het gaat om media-GEDRAG. Wat doen die platformen én de verhalen met de mediagebruiker ? Is die gebruiker een volger of een leider ? Wat doen die  verhalen met de gebruikers onderling ? Schrijven ze samen verhalen ? Ben ik in beeld ? …

De finaliteit zit niet in het toestel en de verhalen maar in wat het doet met mensen.

Een verfrissend overzicht zowel voor de media-maker als de media-gebruiker.