Wat bepaalt de kostprijs van een goed ? Wat bepaalt de kostprijs van een bril ?

Ik heb die van mij verloren. Ergens achtergelaten in Turijn, vermoed ik.  En met die na-zomer (of liever : beter een late zomer dan helemaal geen zomer) had ik er best nog één nodig.

Ik vind brillen duur of supergoedkoop. De ene koop je in een gespecialiseerde winkel. Vanaf 127 euro is er beslist een modelletje dat je bevalt. En daarvoor wil men de sleutels wel eens bovenhalen, zodat je het ding kan opzetten. De andere koop je bij de Afrikaan in je winkelstraat. Voor iets tussen de 3 à 10 euro. Als tenminste die Afrikaan niet z’n hele boeltje moet bijeenrapen, zodra hij een politieman ziet. Er is m.a.w. een high end en een low end markt voor brillen, niks daartussen.

Niks daartussen, tot ik dit weekend in Rome botste op een nieuwe winkelketen XRay. Een leuke, open winkel. Niks met sleuteltjes. Brillen opzetten, lief lachen naar het knappe winkelmeisje en de al even knappe winkeljongen en die bril is in de sacoche. 20 euro voor de goedkoopste modellen, 39 euro voor de aller aller allerduurste.

Mijn nieuwe bril kost 20 euro en ik voel me er lekker bij. Zodra ik weer in Rome ben koop ik me een reeks. Voor die 127 euro in de ene winkel, heb ik er hier minstens vijf. En het hoeven geen zonnebrillen te zijn. Ook ‘echte’ brillen met niet-corrigerende-glazen. Voor het geval het past bij die broek, hemd en das die je aandoet. Een bril, aangepast aan je humeur. Want everything is image. Een Swatch voor brillen !

Als dat geen slimme … neen, intelligente marketing is. Slimme marketing bedriegt. Bij intelligente marketing voelt iedereen zich kiplekker.