Soms val je van het ene boek in het andere. In “Bicycle Diaries” sprak David Burns van het BoBo Hotel in Buenos Aires, genoemd naar het gelijknamige boek van David Brooks. Zo was “Bobos in Paradise” next-on-the-readinglist en begreep ik meteen dat Burns zelf een Bobo of Bohemian Bourgeois is.

Hoewel het boek dateert van 2000 blijft het meer dan ooit actueel. Het was net interessant om het  meer dan tien jaar na datum te lezen. Dan wordt ook duidelijk waar auteurs als Richard Florida (“The Creative Class”) een deel van de mosterd hebben gehaald.

Toen Brooks eind de jaren ’90 na een paar jaren in het buitenland terugkeerde naar New York stelde hij vast dat de stad en de mentaliteit veranderd waren. In de chique uptown buurten rezen cafés, boekhandels, bars, winkels en restaurants uit de grond die opzettelijk een sjoffele, informele sfeer wilden uitstralen. En in de gevaarlijke, verloederde buurten downtown werden lofts onbetaalbaar. Daar waar er vroeger een strikte scheiding was tussen rijk en arm ofwel tussen bourgeois en bohemian kreeg je nu de mix tussen de twee. De WASP-cultuur, de white anglosaxon protestants wiens icoon de Kennedy’s waren, was niet langer overheersend.

Brooks, die de trend vatte in het woord “bobos”, beschrijft hun levenstijl op het vlak van consumption, business life, intellectual life, pleasure, spiritual life and politics op een zeer gevatte en grappige manier. Alleen al daarom is het boek meer dan het lezen waard.

Ik was student begin de jaren ’80. De yuppie-cultuur overheerste toen en ik ging met-dasje-aan naar de les. Dat was niet naar de zin van vele anderen, zelfs niet van mijn beste vriend Gui, die eerder de heropleving van new wave volgde.

Ik heb vaak moeten lachen tijdens het lezen van dit boek, omdat ik mezelf herkende in zovele passages. Veel van de yuppies toen hebben de Reagan-jaren achter zich gelaten en zijn met de Clintons in het Bobo-tijdperk beland. Tal van waarden die ik onderschrijf zijn bobo-waarden.

Benieuwd waar het van hieruit naartoe gaat. WASP-winkels, zoals Abercombie & Fitch of Tommy Hilfiger, liggen vandaag pal naast een Urban Outfitters of een online Asos. En mijn vrienden, die zijn elk van die brands. Als dat geen bobo-mentaliteit is !