Een paar blogposts terug was ik me aan het bezinnen hoe mijn volgende boek er zou moeten uitzien en of het nog wel een boek zou moeten zijn. Marijke gaf me een goeie leestip : “Designing Media” van Bill Moggridge. Een turf van 578 pagina’s met een DVD er bovenop maar een mustread voor iedereen die bewust met media bezig wil zijn.

Moggridge, één van de oprichters van IDEO, wil ons met dit boek doen nadenken over de toekomst van media. Over wat zal vergaan, over wat er aan komt maar vooral over hoe het mekaar allemaal kan vinden. Hij doet dat niet zelf. maar laat daarvoor een resem direct betrokkenen aan het woord. Hans Rosling van Gapminder, Mark Zuckerberg van Facebook, Tim Westergren van Pandora, Jane Friedman van HarperColllins Publishing Worldwide, … Echte influencers !

Het hoofdstuk dat me het meest trof was ‘content is king’. Ik predik al langer dat het om het verhaal of de inhoud gaat en dat al de rest volgt. Zonder content geen media. Basta ! Daarom is de rol die content-makers toebedeeld krijgen ontzettend belangrijk. Het maakt daarbij niet uit voor welk medium ze werken. Ik heb herhaaldelijk gezegd dat ik de programmamakers bij Eén erg dankbaar ben. Ze brengen verhalen die er toe doen en ze doen dat voor een breed publiek. Ik mag met de zender dan wel een bepaalde richting willen uitgaan, zij zijn diegenen die de spreekwoordelijke pen ter hand nemen.

Mediamanagers kunnen daarom veel leren van het pleidooi dat Colin Callender in het boek houdt. Hij was als producent bij HBO, betrokken bij reeksen als “Angels in America” en “John Adams” en daagt mediamakers uit om het publiek emotioneel te inspireren. Engage with content is wat hij van zijn medewerkers vraagt en net daarom heeft hij ze een ontzettend grote vrijheid maar ook verantwoordelijkheid.

  • CREATIVE PARTNERSHIPS ARE CRUCIAL TO SUCCESS : There is a saying in the industry that film is the director’s medium, that theater is a writer’s medium, and that television is a producer’s medium. There is some truth to that, but every project has a different history and a different way of unfolding. Sometimes the original concept is the director’s, sometimes a writer’s, and sometimes a producer’s. Creative partnerships are crucial to success, and it’s not an accident that some of the greatest directors had long-term partnerships with the producers as well as with film editors and composers.

 

  • CREATE A CREATIVE WORKING ENVIRONMENT : Part of the challenge for a producer is to understand what that director’s process is, and to build a working environment that allows them to do their very best work. Your job is not to try and fit him into your predetermined process. Your job is to understand what his process is and work around him. You can’t fix this by putting him into a straightjacket, as that would destroy the intuitive creativity that’s happening moment by moment on the set.

Het volledige boek en de video zijn gratis beschikbaar op de website.