Er is nogal wat rumour around the brands Zappos en Tony Hsieh. Maar laten we wel wezen, op enkele marketeers na, kent niemand in Vlaanderen deze online schoenwinkel of de baas ervan. Wie wel tussen die marketeers zit, kan niet naast het boek dat Hsieh (spreek uit Shay) nu geschreven heeft : Delivering happiness. A path to profits, passian and purpose.

Ik had moeite met de eerste hoofdstukken waarin de enige focus van Hsieh geld was. De man slaagde er in om twee bedrijven, LinkExchange en Zappos, op minder dan tien jaar tijd tot een omzet van 1 billion $ te brengen. Zappos is inmiddels gekocht door Amazon. Er is niets mis met graag veel geld verdienen, maar om een boek te lezen … Ik had een Trump-gevoel. Weer zo’n Amerikaans succesverhaal dat wacht om verfilmd te worden.

Maar dan kantelt het boek en vertelt Hsieh gepassioneerd over ondernemen. Hij blijkt een excellent people manager. Zijn succesformule is een sterke bedrijfsbranding en een één op één verbintenis tussen de medewerkers en het bedrijf. Twee zaken zijn daarbij voor Zappos van cruciaal belang.

Als de band met het bedrijf zo sterk is dan moet je dat durven omschrijven in The Culture Book. Het idee is simpel : laat medewerkers, klanten, leveranciers, … zeggen wat het bedrijf voor hen betekent. Censureer niet en laat ruimte voor zowel positieve als negatieve feedback. Maak zo’n boek jaarlijks en je ziet hoe het bedrijf evolueert. Waar je op moet sturen en waar je goed bezig bent. Ook veel bedrijven bij ons zijn bezig met corporate storytelling maar doen dat niet vanuit de buik.

En uiteraard heeft ook Zappos zijn kernwaarden. Maar vergeet respect, authenticiteit, kwaliteit, … Voor Zappos is dat

  • Deliver WOW through service.
  • Embrace and drive change.
  • Create fun and a little weirdness.
  • Be adventurous, creative and open-minded.
  • Pursue growth and learning.
  • Build open and honest relationships with communication.
  • Builld a positive team and family spirit.
  • Do more with less.
  • Be passionate and determined.
  • Be humble.

Stof om na te denken.

Het boek neemt aan het einde een rare wending. Over het nastreven van geluk. Vreemd op het eerste zicht, maar wie gelukkig is op het werk is gewoon een gelukkiger mens.  Hsieh zoekt méér geluk en zet een beweging in gang. Ik zit ook zo een beetje in mekaar. Ben er ook van overtuigd dat goeie televisie de wereld een beetje beter kan maken. Maar dat is voor een volgende blogpost.

Het boek zit in m’n top 5 van dit jaar !

Tot slot, twee quotes die ik je niet wil onthouden :

I believe there’s something interesting about anyone and everyone – you just have to figure out what that something is.

Envision, create and  believe in your own universe.