Steve Jobs is een boeiende kerel. Dat denk ik toch, want anders zouden de iMac, iPod, iPhone en iPad niet aan z’n brein ontsproten zijn. Misschien een genie (god knows), maar minstens geniaal.

’t Is moeilijk te vatten wie Jobs als persoonlijkheid is. We kennen hem van zijn producten en van de paar keynote-speeches die hij gaf. Steeds in een schabouwelijk zwarte outfit. Alsof hij het in de Zeeman heeft gekocht.

Het boek “Inside Steve’s brain” van Leander Kahney houdt het mysterie overeind. Het klopt, hij is opvliegend maar dat blijkt 1 op 1 te wijten te zijn aan de hoge eisen die hij zichzelf en anderen stelt.

Het boek is goed. Het blijft ver weg van de roddels en gebruikt Jobs alleen maar als aanleiding om procesmatig aan te tonen wat succesvolle productontwikkeling inhoudt. Hoofdstukken gaan over marktonderzoek (Job’s buikgevoel), HR-beleid (hire only A players, fire the Bozos), research & development, design, productie, … Kahney sluit elk hoofdstuk af met een aantal business lessons from Steve Jobs, the man who saved Apple.

De twee hoofdstukken die mij het meest boeiden gaan over design en de rol die Jonathan Ive erin speelde (unpacking Apple) en over innovatie.

Een paar quick tips :

Don’t consciously think about innovation. Systemizing innovation is like watching Michael Dell try to dance. Painful.

Steal. Be shameless about stealing other people’s great ideas.

Connect. For Jobs, creativity is simply connecting things.

Study. Jobs is a keen student of art, design, and architecture. He even runs around parking lots looking at Mercedeses.

Burn the boats. Jobs killed the most popular iPod to make room for a new, thinner model. Burn the boats, and you must stand and fight.

Net als de man, een inspirerend boekje !