Wat maakt mannen die op mannen vallen zo aantrekkelijk voor vrouwen ? Voor de wat kleurloze, bijna zeventigjarige Margareta Degras, in een ver verleden schooldirectrice, wordt die vraag een ware obsessie. Op een dag komt de jonge Mauro in haar leven en vliegt ze in brand als een droge schuur in een open vlakte. Met haar belangstelling en passie voor homo’s slaagt ze erin de leegte te vullen die jaren van hard werken en leven in eenzaamheid hebben gecreëerd. Margareta krijgt van haar homomannen aandacht en genegenheid en ze beantwoordt die met ambigue gevoelens en prikkelend verlangen. In de blik van mannen die van elkaar houden herkent ze eindelijk wat ze al zo lang zocht : ware liefde.

– cover “Homoheks, lieve homoheks”, Margareta Degras

Wat een verademing. Nog eens Vlaamse fictie lezen. En wat voor taalgebruik. Margareta Degras volgde op haar 70ste nog een schrijfcursus en gooit zomaar een schitterend boek op tafel.Ik hou van haar eenvoudig taalgebruik en van de eerlijkheid waarmee ze schrijft. Dus heb ik haar een mailtje gestuurd om dat te laten weten.

Mevrouw,
Beste Margriet,

Sta me toe dat ik u Margriet noem. Sinds ik uw boek “Homoheks, lieve homoheks” las, lijkt het wel alsof ik u heel erg goed ken. Ik vermoed dat dit ook beetje zo is. En in mijn verbeelding heb ik ook een beeld van u voor ogen, en van uw huisje. Het beeld van een lieve tante. Grijs haar, een beetje aangekomen met de jaren, assertief, goedlachs en zelfs een beetje wulps.

Het spreekt voor zich dat ik uw naam ook heb ingetikt op Google. Omdat ik nog meer van u wil weten. Maar ik kom niet verder dan een paar verwijzingen naar uw boek. Uiteraard, geen foto’s. Misschien moet ik dat stuk in de krant  over vrouwen die vallen op homo’s, een stuk dat ik niet las (was het De Morgen ?) toch maar opnieuw opsnorren.

Soms vraag ik me af of Margriet wel echt bestaat. Of ze echt die senior is die plots aan het schrijven slaat en echt op jonge homo’s valt. Of is het een kasteelroman geschreven door een homo ? Door Oscar bijvoorbeeld ?

Het maakt niet uit. Ik heb hoedanook héél erg genoten van uw boek. Ik ben een gretige lezer maar blijf meestal steken in management- en marketingboeken. Als ik fictie lees, dan is het Brits of Amerikaans. Het deed deugd om een Vlaams verhaal in het Nederlands te lezen. Morgen pik ik in de boekhandel een paar collega’s van je op.

Wie ik dan wel ben ? Lees er mijn blog op na ( detender.wordpress.com ) of het stukje dat ik over jou pleegde.

Overigens, wanneer verschijnt je volgende boek ?

Van harte.

Jean Philip