Het bedrijf heeft een saai imago. Ware het niet dat to xerox in het Engels kopiëren betekent, anders zou bijna niemand geweten hebben waar Xerox voor staat. Toch maakt het bedrijf een ongelooflijke kanteling mee. En dat moet ook wel, want het kopiëren van een document is vandaag maar een beperkt onderdeel van het reilen en zeilen in de administratie van een bedrijf. Wanneer Fortune haar dé Peter Drucker  vraag voorlegt What business are you in ? antwoordt de nieuwe CEO Ursula Burns : “We’re in the business of enabling our clients to focus on their real business while we take care of their document-intensive processes behind the scenes. I’ll use Fortune as an example. You’re not in the business of printing a magazine. What we see about Fortune is the printed magazine”.

De fotokopieermachine om mijn VRT-kantoor doet vandaag al veel meer dan wat zijn voorgangers deden. Via het computernetwerk print, kopieert, faxt, … en beheert het documenten. En dat is naar verluidt nog maar het begin.

Burns zegt dat ze voor twee uitdagingen staat :

De wereld is in kleur en niet in zwart wit. In kleur is informatie overigens veel beter te vatten. Toch worden om economische redenen de meeste documenten in zwart-wit opgemaakt en afgedrukt. Xerox werkt aan nieuwe kopieermachines die tot 60 % goedkoper in kleur kunnen afdrukken. Daarnaast wil ze dat alle drukwerk voortaan digitaal gaat. Dat alles met alles digitaal communiceert en dat uw documenten daartussen naadloos schuiven.

Xerox pakt z’n toekomst grondig aan. Omdat het moet. En het verwondert me niet dat daar nogal wat vrouwen aan het roer staan, ook Vlaamse.

Vlaanderen – en de politiek in het bijzonder – hebben de mond vol over innovatie en over de creatieve industrie die hier zo welig zou heersen. Jammer dat ze daar nog veel te weinig mee aanvangen.

Ursula Burns video-interview.