Ik ken Jan Callebaut al geruime tijd. Sinds hij (voorheen Censydiam/Synovate, nu Why5Reserach) de VRT adviseert, doorkruist hij mijn pad. Ik beschouw hem een beetje als een professor. Zonder enige twijfel heeft hij mee het succes van de omroep bepaald. Nu geeft hij (theoretisch) advies en moet ik daar (praktisch) iets mee aanvangen. Meestal wordt hij door mijn baas ingehuurd als “agent provocateur”. Dat wil zeggen dat hij betaald wordt om mijn ideeën (en die van mijn collega’s) onderuit te halen, zodat we scherper en gemotiveerder dan voorheen het plan zouden verdedigen.

Vanzelfsprekend heb ik dan ook zijn nieuwste boek gekocht 

Toegegeven. De bijdrage van Jan in dit boek is beperkt. Het is vooral Madeleine Janssens die het leeuwendeel van de inzichten heeft geleverd.

Wat ik aan Jan altijd zo frappant vond is dat hij een actueel, heet onderwerp altijd tot z’n psychologische proporties kon vertalen. Dan lijkt het of hij alles spiegelt aan de oerinstincten van de jager.

Dat doet ook Madeleine Janssens. Ze verhaalt in het boek het verloop van een doorsnee dag bij u en ik en dan merk je dat er nogal wat oerinstinct bij te pas komt. Of het nu gaat om de keuze van je tandpasta tot de relatie die je hebt met je geneesheer.

Soms verwijlen we met dat glas MELK nog even bij het regressieve van de slaap. DE BANK als instelling brengt het geld van veel mensen samen in één grote pot. VOETBAL is nog altijd een mannelijk territorium bij uitstek, en misschien zelfs het enige overgeblevene in de almaar meer feminiserende maatschappij. SCHOONMAKEN is simpelweg het schoonhouden van het nest. Bij FASTFOOD mag men met de goedkeuring van de ouders met de vingers eten. VIS is dus cerebral en alles behalve driftmatig, daar waar VLEES  instinctief en uitgesproken driftmatig is. Vis is verfijnd en gecultiveerd, vlees is bruut en boertig. KAAS is een gul product van moeder natuur. ALCOHOL geeft enigszins vrij spel aan de natuurlijke driftmatigheid van de mens … of het brengt de mens in contact met wie hij écht is. WHISKY appelleert aan mannelijkheid en viriliteit. COGNAC is matuur, rustig, bezadigd en zelfs vaderlijk geruststellend. Zonder LICHT is er geen leven.  HAAR heeft een sterk psychologische connotatie …

Voorwaar, een Freudiaans naslagwerk.