Als het om boeken gaat, dan is het de auteur die met de pluimen gaat lopen. Zo is dat ook met filmregisseurs. Toch vind ik het fysieke aspect van een boek net zo belangrijk. Hoe het is vormgegeven, de grootte, het lettertype, de layout, het gebruik van foto’s, tekeningen of illustraties .. en zelfs de geur. Dat moet je missen bij de Kindle. Of de iPad dat aspect zal inlossen valt nog af te wachten.

Nu de kogel door de kerk is en Lannoo dit najaar mijn boek zal uitgeven, ben ik meer dan ooit met vormgeving bezig. Het succes van het boek zal evenzeer afhangen van wat de graficus er mee aanvangt, als war mijn hersenspinsels hebben opgeleverd. Daardoor koop ik tegenwoordig een hoop salonboeken. Stapels.

Salonboeken hadden een negatieve connotatie. Mooie boeken met veel prentjes, maar weinig inhoud. Vandaag is dat anders : uitgevers én auteurs beseffen dat de inhoud veel beter blijft hangen als je net zo goed het rechterbrein inschakelt. Ook hier ligt een verschil tussen de Kindle en iPad.

“How to be an explorer of the world : portable life museum” van Keri Smith is zo’n boek. Haar andere boeken waren me eerder vormelijk al opgevallen, zonder dat ik haar naam kende.

Wat ik benijd aan kunstenaars is dat ze scherp observeren. Een manager daarentegen analyseert en beslist. Dit boek is aan de hand van 59 opdrachten een uitnodiging om je omgeving beter te bekijken, op te slaan en te benutten. Op om het even welke manier. Dat is inspiratie !

Er ligt op m’n salontafel nog zo’n boek. Van de hand van inspirator-number-one Paul Smith. Later meer.