mannenliefde

Ik had het boek zien liggen in de boekhandel maar niet gekocht. De cover is nogal opvallend, witte letters op een volzwarte omslag. Je kan er niet naastkijken : “Mannenliefde. Tien liefdesverhalen. Jolien Janzing. Met foto’s van Lieve Blancquaert.” Mooie foto’s van vrienden, kennissen en minder bekenden. Het boek was niet voor mij bedoeld, dacht ik. Teveel andere boeken die liggen te wachten om gelezen te worden. Wat kan ik nog leren van mannenliefde ? Trouwens, out of coming-boeken zijn niet (meer) aan mij besteed. Vond de auteur het misschien tijd om “de anderen ” het juiste inzicht te geven ? Het idee voor het boek kwam er toen ze de film Brokeback Mountain had gezien.

Uiteindelijk belandde het boek toch op mijn bureau, omdat Jolien Janzing het me had opgestuurd. Een beetje voyeuristisch vond ik het leuk om binnen te gluren in het leven van die koppels. Anderzijds leek hun leven ook maar heel gewoon. En dat is maar goed. Homoseksualiteit is maar één lade die je opentrekt. Er zijn er nog zoveel andere.