problem

Ik ben in mijn loopbaan al een paar keren met consultants gewerkt. De boys van McKinsey of van Empact. Ze strijken even neer in de organisatie met een specifieke opdracht, doorgronden het bedrijf, bevragen en leveren dan een (waardevol) rapport.

Ken Watanabe was zo’n boy. Een Japanner die studeerde in Yale en Harvard en nadien geruime tijd management consultant was bij McKinsey. Tot hij besloot om met zijn inzichten het Japanse schoolsysteem mee te hervormen van een “memorization-focused education” naar een meer “problem-solving-focused education”.

In zijn boek reikt hij een aantal inzichten en tools aan om sneller problemen te doorgronden en op te lossen.

De basis : om een probleem op te lossen moet je volgende stappen ondernemen.

  • understand the situation
  • identify the root cause of the problem
  • develop an effective action plan
  • execute and modiy until the problem is solved

Tools die je bij de analyse en het oplossen kunnen helpen zijn :

  • the logic tree : break down a problem into categories without leaving anything out, and group similar items under the same branch
  • yes / no tree : write down a question and answer with a yes or now answer and see whether it leads to an explanation
  • problem solving design plan : clarify the issues you are trying to solve, state your current hypotheses and rationale, and list the analyses, actions, and information required to prove or disprove those hypotheses. This will increase your problem-solving productivity.
  • hypothesis pyramid : state your problem and sum up the rationales. Prioritize the rationales.
  • pros and cons

Het lijkt poepsimpel en is het ook. In essentie doen die consultants niks anders. Met wat Watanabe voorstelt kan je één en ander zelf uitproberen. Of het nu gaat om je volgende vakantiebestemming of dat probleem dat je op kantoor niet opgelost krijgt.

Surf zeker eens naar de site en klik op toolboxes. De geanimeerde voorstellingen leggen het zeer goed uit.