Emotionomics New Front Cover (BIG)

Een stevige brok om te lezen. Eigenlijk een handleiding voor de jongste lichting marketing studenten. Maar een boek op het kruispunt van psychologie, marketing, wetenschap en economie. Er zit iets in van Kevin Roberts (Lovemarks), Malcolm Gladwell (Blink) en Martin Lindstrom (Buyology).

Het begin van dit millenium overtuigt alle wetenschappen dat emoties een belangrijkere drijfveer  zijn dan onze ratio. Ratio verklaart het gedrag, terwijl emoties tot acties leiden.

Kevin Roberts wijst als één van de eerste reclamegoeroes  erop dat merken en producten een emotionele band met hun gebruikers moeten hebben. De fysieke eigenschappen van een product zijn de basis, de emotionele voegen er een surplus aan toe dat de basiseigenschappen overstijgt.

Malcolm Gladwell wijst  als wetenschaps journalist erop dat beslissing meer door de buik dan door het verstand genomen worden. De eerste vijf seconden zijn bepalend in alles. Dan wordt beslist of je die relatie begint, die wagen zal kopen, ….

Dan Hill ging als eerste op zoek naar signalen om dat gedrag te herkennen in fysieke uitingen. Als marktonderzoeker baseert hij zich niet op het verklaard gedrag maar op de expressies op iemands gezicht. Martin Lindstrom doet hetzelfde maar zoekt het antwoord in hersenscans.

Erg boeiende materie maar ook een beetje freaky als straks een scan van je hersens jou zal vertellen of je voor dat product of die mens valt. Ik ben een God in het diepst van mijn gedachten, zei Willem Kloos, en ik hou het liever zo.