dna-een008

Eén tekende in 2008 voor het elfde jaar op rij voor een hoger marktaandeel. Dat lag niet in de lijn van de verwachtingen en was ook geen doel op zich. Ik blijf herhalen dat naast het bereiken van een breed publiek, een hoge waardering en een correcte invulling van de openbare omroep-opdracht net zo belangrijk zijn. Vanwaar dan het succes ?

Die hoge marktaandelen en waardering zijn er niet zomaar gekomen. Het verhaal dat één sinds 1996 schrijft is een consequent verhaal, waarop jaar na jaar wordt verdergebouwd. Vergelijk het met een boom. Elk jaar maakt de boom er een nieuwe ring bij. En al zien we alleen maar het uiterlijk, de kern van de boom is even belangrijk voor de gezondheid van de boom.

slide08

Het verhaal van één vandaag is gebaseerd op drie pijlers, of de driehoek, zoals ik ze ben gaan noemen.

het DNA van één :

Dat is het verhaal dat één sinds tien jaar schrijft. Meer dan tien jaar geleden werd gewerkt aan een horizontale programmering met De Rode Loper, Blokken, Het Journaal, Thuis, Man bijt hond en een laatavond talkshowblok. Er is in die beginjaren hard gewerkt om de programma’s juist te zetten en ook vandaag nog blijven we investeren in vernieuwing. Soms gebeurt dat ongemerkt zoals in Man bijt hond of explicieter zoals met de nieuwe decors en look & feel van De Rode Loper en Blokken. De pers focust meestal op de nieuwste programma’s, maar hun aandeel in het totaal aantal uren aangeboden televisie is beperkt.

In de loop der jaren hebben we steeds beter kunnen definiëren aan welke vereisten die programma’s moeten beantwoorden. Het bepalen van onze waarden (respect, authenticiteit, opitmisme, kwaliteit, …) heeft dat een stuk makkelijker gemaakt. Over die waarden wordt vandaag intern  zelfs niet meer gecommuniceerd omdat ze in het gen van elk van onze medewerkers zitten.

authenticiteit :

De laatste jaren zijn we meer het accent gaan leggen op de waarde authenticiteit. Eigenlijk is televisie een vrij jonge discipline. De laatste tien jaren kende de sector een enorme professionalisering. Programma’s hadden een baseline en werden geformateerd. Ontwikkeling en productie werd in processen gegoten om de kans op succes te vergroten (of op falen te verminderen). Vandaar het succes van televisiebeurzen zoals Mip Cannes en Natpe LA. Als tegenbeweging tegen dit soort onechte, bijna wetenschappelijk gefabriceerde televisie hebben we échte verhalen gezocht. Echte mensen, met échte verhalen en échte emoties. Zie het succes van Terug naar Siberië, We are from Belgium, Tomtesterom, … en tal van andere programma’s. Er is een reden waarom de sliplift De Bedenkers won. De kijkers herkenden zich in het verhaal van de bejaarde broer en zus.

slide30

ongedwongenheid :

Tot slot blijft televisie een ontspannend medium. Voormalig BBC1-netmanager, Peter Fincham, nu Director TV bij ITV zei op de MacTaggart-lecture vorig jaar ‘Let’s keep TV popular’. Het werd een vurig pleidooi om naast het educatief, informerende van een openbare omroep ook niet naast het recht op ontspanning te kijken. Als BBC niet investeert in (succesvol) kostuumdrama dan doet niemand dat in Groot-Brittannië.  Daar waar de nieuwe media vaak pull-info zijn, is televisie tussen grofweg 18.00 en 23.00 uur push-ontspanning. De juiste mix vinden tussen de openbare omroep-opdracht en ongedwongen ontspanning is geen sinecure. Vandaar dat Voorbij de grens, Doodgraag leven, De smaak van de keyser en Steracteur, Sterartiest in één adem kunnen genoemd worden.

Elk programma bij één bevindt zich binnen deze driehoek. Elk programmavoorstel dat niet binnen die krijtlijnen kan worden afgetoetst is geen goed bod voor het net. 2009 belooft een moeilijk jaar te worden voor alle media, maar daarom niet minder een uitdaging.