everything is a story

buy.ology

images-12

Tijdens het Creativity World Forum liep ik Igor Byttebier weer tegen het lijf. Het was een tijd geleden. Toen Christina von Wackerbarth nog algemeen directeur televisie was bij VRT introduceerde Igor het creatief denken in de organisatie. Nu ik er op terugkijk , het was ongetwijfeld één van de mijlpalen in de backoffice van de Vlaamse openbare omroep. Hij werkte toen voor het COCD en vandaag voor New Shoes Today. Tijdens de pauze zei hij iets wat toen cryptisch leek, maar intussen is mijn frank gevallen. “Vreemd dat ze hier geen sprekers hebben over het onderbewuste”. Ik had het moeten weten, want een aantal van de posts op deze blog gaan precies daarover.

 images-33  images-22

Rolf Jenssen is mijn grote held omdat hij me duidelijk maakte dat alles een verhaal is. Al onze primaire behoeften zijn ingevuld, dus gaan we op zoek naar de meer-waarde en die vind je in hét verhalende. Kevin Roberts voegde er emoties aan toe met zijn Lovebrand. Malcom Gladwell leerde me dat beslissingen in een fractie van een seconde of een blink worden genomen. En nu merk ik dat Martin Lindstrom dat onbewuste nog verder uitdiept.

images-11

Ik ben van nature het analytisch-ondernemende type. Ik leef aan een tempo van 300 % maar onderbouw alles wat ik doe. Toch besef ik meer dan ooit dat emoties me drijven en dat ik vaak op m’n best ben wanneer ik mijn irrationele instincten volg. In een oogwenk neem je een beslissing en het lijkt te werken. Waarom ? Don’t tell me.

Lindstrom biedt daarom het ‘logische’ vervolg op Gladwell. In zijn boek Buy.ology  toont hij het resultaat van hersenscan-onderzoek. Hoe rationeel we ook denken, het onderbewuste heeft ons in de ban. Blijkt bijvoorbeeld dat boodschappen die oproepen tegen het rookgedrag in de hersenen net het roken stimuleren. Het resultaat is neuromarketing, where brainscience and marketing meet.

3 reacties op “buy.ology”

  1. janien Avatar
    janien

    Deze post zal ik nog dikwijls opnieuw komen lezen. en die werken wil ik lezen. In je tweede alinea is me ‘het onbewuste’ opgevallen waar je in je andere zinnen ‘het onderbewuste’ gebruikt. ?

    Die boeken: ik wil ze allemaal lezen. Maar voor vandaag en de volgende dagen zal ik veel veel tijd in keuken en woonkamer doorbrengen. Ik moet trouwens dringend aan de slag.

    Brainscience. De psyche. The Mind’s I. Ook mij interesseren die onderwerpen! Intrigerende ‘stuff’.

  2. Igor Byttebier Avatar
    Igor Byttebier

    Leuke quote, die ik me niet zo letterlijk herinner. Ik denk nu dat het onderbewuste, (of beter) het breder bewuste, verschillende lagen behelst waar het irrationeel instinctmatige er één van is, maar waarvan andere lagen bvb. zijn: een dieper weten, intuïtie (rond keuzes),verbinding met collectieve wijsheid, een diepere verbinding met je eigen levenspad en leerprocessen,…
    Ik vermoed dat we als (Westerse) mens nu o^p,het punt staan ons ‘berwust’ te worden van die andere lagen en daar dus nu ook meer mee kunnen gaan werken.

  3. Zalig Kerstmis « The Sausage Machine Avatar
    Zalig Kerstmis « The Sausage Machine

    […] Marie Meeusen, John van Dongen, Willem Karssenberg (ook een goede reis!), Wilfred Rubens, Jean Philip De Tender, Willy Vermaelen, Wouter Rogiest, Annemie, Maarten Inghels, Aïda, Christophe van den […]

Plaats een reactie