images1

Seth Godin is vandaag één van de beste marketingauteurs. Hij schrijft veel en goed, maar herhaalt zichzelf vaak. Herhaling is ook een kracht, want pas dan komt de boodschap over. Hoedanook, keer op keer inspireert hij je met een sterk idee.

Zijn nieuwste boek gaat over tribes en het feit dat ze leiders nodig hebben. We need you to lead us.

A tribe is any group of people, large or small, who are connected to one another, a leader and and idea. For millions of years, humans have joined tribes, be they religious, ethnic, political, or even musical. It’s our nature.

Now the internet has eliminated the barriers of geography, cost and time. All those blogs and social networking sites are helping existing tribes get bigger and enabling new tribes to be born – groups of ten or ten million who care about their iPhones, or a political campaign, or a new way to fight global warming.

Who is going to lead all these tribes ?

The Web can do amazing things, but it can’t provide leadership. That still has to come from individuals – people just like you who have passion about something. Anyone who wants to make the difference now has the tools at her fingertips.

Godin heeft vaak geschreven over het feit dat iedereen een marketeer is. De ontzettende toename aan mediakanalen en de stijging van de impact van individuen binnen een organisatie, impliceert dat zowat iedereen de marketing van om het even wat kan beïnvloeden. Voorheen was iedereen een marketeer, vandaag kan iedereen een leider zijn. Een groep wordt een stam wanneer ze een gezamenlijke interesse hebben én een manier om te communiceren.

Nog volgens Godin zijn dit de stelregels om een leider te worden :

1. Pubish a manifesto.

Give it away and make it ease for the manifesto to spread far and wide.

2. Make it easy for your followers to connect with you.

3. Make it easy for your followers to connect with one another.

4. Realize that money is not the point of a movement;

The moment you try to cash out is the moment you stunt the growth of your movement.

5. Track your progress.

Do it publicly and create pathways for your followers to contribute to that progress.

This means :

1. Transparency is your only option.

2. Your movement needs to be bigger than you.

3. Movements that grow, thrive.

4. Movements are made most clear when compared to the status quo or to movements that work to push the other direction.

5. Exclude outsiders.

6. Tearing others down is never as helpful to a movement as building your followers up.<

Once again, food for thought.