images

Ik ken het boek “Funky Business” van Jonas Ridderstrale en Kjell Norstrom al langer, maar had het nooit gelezen tot ik ze terug tegenkwam in de Thinkers 50. Net nu hebben ze een update gemaakt “Funky Business Forever” van het origineel dat in 2000 verscheen.

Voor iemand die regelmatig in marketing-, management- of innovatieboeken duikt zit er niks nieuws in. Noem het een combinatie van Rolf Jenssen, Tom Peters, Seth Godin … en een resem anderen. Toch blijft het inspirerende lectuur. In essentie pleiten de heren voor een emotional economie met emotional enterprises.

Eén gedachte uit hun boek houdt me vast. Echte leiders zijn geen CEO’s maar CSO’s, of Chief Storytelling Officers. They provide the focus, inspiration and meaning that the organisation has been crying out for. Succesful leaders live the values of the company 24/7 and continually set the culture.

Funky leaders give rise to and spread stories. They communicate messages through the stories that they tell and which emerge around them. At IKEA, the company founder, Ingvar Kamprad, uses storytelling. For example, many know the story of Kamprad travelling by bus to and from airports to save money. It is a simple story, easily told in a single sentence, but its ramifications and its message are very powerful.