Ik worstel de laatste tijd met taal. Hoe we een programma aankondigen in de persbrochure van Eén, wat de toon is van de nieuwdsbrief die we binnenkort lanceren, hoe je de ouders van Junior Eurosong aanspreekt, … We besteden veel tijd & geld aan logo’s, kleur,branding,  … en vergeten dan in laatste instantie taal. Ik overweeg ’s morgens of ik voor een meeting of persconferentie een kostuum & das moet dragen, maar ik zou net zo goed – terwijl ik mijn tanden poets – een taalkeuze moeten overwegen.

Uiteraard, taal moet dicht op je huid zitten. Moet uiten wie je bent. Maar het moet net zo goed zo gekozen zijn dat het de boodschap in ideale omstandigheden overbrengt.

Ik werd in die idee nog gesterkt door John Simmons, die tot voor kort directeur was Interbrand. In Wij, ik, zij & het, de kracht van woorden in zakelijke communicatie weet hij zeer gevat het belang van taal in elke omstandigheid te vatten. A must read … voor elke woordvoerder.

Ik probeer nog wat van die boeken op de kop te tikken. Wie ze op z’n bureau krijgt, zit in het project …