Mark J. Penn was tot enkele maanden voor haar nederlaag de chief strategist van de Hilary Clinton’s campagne. Penn had eerder al zijn sporen verdiend als adviseur van president Clinton. Noem hem gerust de Amerikaanse Jan Callebaut.

Tijdens mijn vakantie de kans gehad om z’n kanjer Microtrends, the small forces behind tomorrow’s big changes te lezen. Penn gebruikt cijfers als basis voor al zijn analyses. Waar vroeger alles makkelijk in een paar categorieën kon worden ingedeeld (man/vrouw, katholiek/ongelovig, …) is er nu een explosion of choice. Een politicus of marketeer kon met het juiste inzicht meteen een groep bespelen of niet. Vandaag is er a new sense of individualism that is powerfully transforming our society. Kleinere (doel)groepen waar je vroeger geen rekening moest mee houden, kunnen nu wel een sterke impact hebben. 

In zijn boek beschrijft Penn – bij wijze van voorbeeld – 75 van die microtrends, die mee het grote verhaal bepalen. Van second-home buyers, over numbers junkies, LAT couples, shy millionaires tot vegan childeren en late-breaking gays.