Bekende Vlamingen zijn merken, of ze dat nu willen of niet. Daar is ook niks verkeerd mee. Alles wat op de markt komt is gemerkt.

Ook televisiezenders zijn een merk en BV’s zorgen voor een toegevoegde waarde. De Canvas-collectie zou niet hetzelfde zijn als het door Koen Wauters en niet door Marcel Vanthilt werd gepresenteerd. Maar het is voor BV’s niet evident om buiten zichzelf te treden en zichzelf te bekijken als een brand.

Aha, platte commercie, zie ik u al denken. Niet noodzakelijk. Sommige brands worden sterker voorgesteld dan ze zijn. Dat zijn hypes, die even vlug verdwijnen als ze gekomen zijn. Ik kan zo wel een Top 10-lijstje opstellen. Maar dat kan u evengoed als ik.

Ik heb een grote bewondering voor Madonna. Ze heeft een imperium achter zich draaien, maar in alles wat ze doet, blijft ze trouw aan zichzelf. Ik heb haar nooit (persoonlijk) ontmoet, maar ik voel dat de madame is wie de madame echt is.

Een nieuwe rage zijn BV-boeken. Zo kreeg ik van Steph  ‘Dik in orde & toch dunner’ en van Evy ‘Het dagboek van Evy Gruyaert’. Twee geslaagde boeken omdat het boeken zijn die beiden vanuit de buik geschreven zijn. Geen format dat gekocht werd op de Frankfurter Buchmesse maar boeken echt door beide BV’s samengesteld. Geef toe, toch iets totaal anders dan de boeken van …

PS. Jammer dat de meeste websites niet vanuit diezelfde buik geschreven worden.