het-merk-mens.jpg

Fons Van Dyck was in de vooravond te gast bij de VRT. Voor de bollen Strategie & Media gaf hij een lezing n.a.v. het verschijnen van zijn boek Het Merk Mens. Na afloop kregen we allen een exemplaar mee naar huis. In mijn boek schreef Fons “Voor het merk Jean Philip. Veel leesplezier. Fons“. Dat was even slikken. Ik ben dan wel gewoon om schermmedewerkers te leren omgaan met het publieke beeld of de perceptie over zichzelf, maar mezelf als merk zien was nieuw. “Je blog komt voor in onze lijsten“, voegde hij er nog aan toe.

Zijn uiteenzetting was boeiend. Vooral zijn negen drijfveren bieden een nieuwe invalshoek. Naderhand startte een boeiende discussie over hoe we als netmanagers konden omgaan met de kritiek van onze mediagebruikers. Chantal Pattyn merkte op dat de nieuwe Klara-website (nog niet online) van plan is het publieksforum te laten vallen en dat ze dat maar beter kon herzien. Met z’n allen waren we het er ook over eens dat we de kritiek op De redactie niet in de wind konden slaan.

Dat overtuigde me dat ik eerder die dag terecht boos was geworden. Een kijker had rechtstreeks met een productiehuis contact opgenomen over een programma. Met de beleefde vraag of artiest x niet kon worden uitgenodigd naar programma y. Daarop ontstond een mailwisseling tussen de redacteur in kwestie en de kijker. Of hij dat wilde betalen ? Ik bespaar je de details maar ik was razend. Hoe kan men zo onbeschoft omgaan met een kijker ? Toevalllig belandde de mail bij mij en mag ik de potten lijmen. Behoorlijk onfatsoenlijk gedrag.

Klanten, kijkers, luisteraars, mediagebruikers, … je kan ze maar beter respecteren.