arden.jpg

Als kind had ik een abonnement op de spreuken van Bond Zonder Naam. Eénmaal per maand leverde de postbode een velletje wijsheid op grauw gebleekt papier. Rond de kerstperiode voelde ik me dan verplicht wat BZN-kaarsen te bestellen. De kerk was toen een héél goeie marketeer.

Het abonnement heb ik intussen opgezegd, maar ik blijf wel allerlei boekjes vol wijsheden kopen zoals dit van Paul Arden. Hij was jarenlang creatief directeur van het Britse Saatchi & Saatchi. Nu runt hij een filmproductiemaatschappij. In zijn boek Kunnen is zilver, Zwijgen is goud (vrij vertaald naar de Engelse titel It’s not how good you are, It’s how good you want to be) geeft hij allerlei reclamewijsheden, zoals …

Wees gul met ideeën.

Laat slimmigheidjes de boodschap niet ondersneeuwen.

Faal, en faal nog eens. En faal dan beter.

Eéntje wil ik absoluut naleven :

Geen reclame meer.

Als je een reclamemaker vraagt wie het ontwerp voor de VW-advertentie uit 1989 heeft gedaan, kan hij je dat vertellen.

Vraag naar de regisseur van het Nationaal Toneel en hij weet het niet. De meeste reclamemensen leven binnen het reclamewereldje.

Negentig procent van de inspiratie voor reclames komt uit andere reclames.

In elk bureau zie je dezelfde boeken liggen.

Zeker, reclametechnieken en – trucs kennen kan heel nuttig zijn, misschien zelfs essentieel.

En soms zoeken mensen iets nieuws, maar niet iets origineels.

ALS JE ORIGINEEL WIL ZIJN, HAAL JE JE INSPIRATIE UIT ONVERWACHTE BRONNEN.