model.jpg 

Ik vind Noël Slangen een intrigerende figuur. Net zoals alle spin doctors en strategen heeft hij iets geheimzinnigs over zich. Kijk maar naar Alastair Campell, dé adviseur van Tony Blair. Sommigen willen doen geloven dat hij de incarnatie van Blair is. Of beter, dat Blair de incarnatie is van Campell. Het antwoord lees je in zijn diaries.

Michèle van der Plaetsen schreef in 2002 een boekje over het fenomeen, De influisteraars. De Macht van de spin doctors. Van der Plaetsen een freelance journalist voor De Morgen, Pub, Trends, … was na haar boek zelf een tijdlang woordvoerder bij Rudy Demotte.

Het lijkt alsof de adviezen die spin doctors geven nergens op gebaseerd zijn. Slangen bewijst met zijn boek Modellen van C dat het tegendeel waar is. Het boek geeft advies in strategische communicatie in 62 verrassende modellen.  De modellen zijn gegroepeerd rond

strategische communicatie

communicatieplanning

reclame

persstrategie

crisiscommunicatie

interne communicatie

communicatievormen

internet

& gespecialiseerde modellen

Ik heb het boek met véél aandacht gelezen, al is lezen een verkeerd gekozen woord. Het biedt vooral modellen aan, die je desgewenst kan toepassen. Helaas ontbreekt het aan praktijkvoorbeelden. Maar daar zorgt Slangen voor via een aparte site.

Groep C

Modellen van C