italian.jpg

Mina Capellini (Naples, 1939), born Maria Bomarito, daughter of Antonio and Adriana Dragonetti, circus artists who died during World War II. Raised in an orphanage in Rome, where she was discovered by director Carlo Ponti who gave her a small role in Un Americano a Roma (1954). Her debut was an instant success. Together with Sophia Loren she starred in Madame Sans Gêne (1961) …. See Wikipedia for more.

Een fantastische actrice, geloof me vrij. Ik heb altijd een grote bewondering voor haar gehad. Alleen jammer dat ze als talent zo miskend is. Als het aan mij lag kreeg ze meteen een retrospectieve in het Filmmuseum van Brussel.

Alle gekheid op een stokje. Ik maak u blaasjes wijs. Madame Mina Cappelini is geen Italiaanse actrice. Ze werkt in Delhaize Chazal in Schaarbeek. En geregeld hoor ik haar naam weerklinken door de luidsprekers. Madama Mina Cappelini, caisse trois. Madame Mina Cappelini si, Madame Mina Cappelini la. Telkens ik naar Delhaize ga, hoop ik stiekem dat ze naar me zal toestappen. Monsieur De Tender, je me presente Mina Cappelini.

Als u de echte Mina Cappelini kent, laat het me dan weten. Tijd dat ze vereeuwigd wordt op het witte doek. Tot nader order, verbeelding aan de macht.