edison.jpg

Het Edisonteam van Patrick Willemarck werd door De Tijd uitgeroepen tot het beste managementboek van 2006. Willemarck werkte bij diverse reclamebureaus. Momenteel is hij innovatieconsulent bij Wilcom.org en stichter van Beauty-case.

Het boek heeft me absoluut niet geïnspireerd. De auteur ontwikkelt geen enkel nieuwe gedachte en reproduceert vooral wat hij elders heeft gelezen.

In essentie komt het hierop neer :

Een bedrijf dat zijn toekomst veilig wil stellen heeft nood aan strategische ideeën. “Een strategisch idee formuleren toont welke standpunten, smaken en actiepunten allemaal samenleven als vitale krachten binnen het bedrijf vast besloten zijn om hetzelfde doel te bereiken en daarin anders te zijn dan de concurrenten.” (Dit boek werd in het Frans geschreven. Ter attentie van de vertaler : kromme zin !).

Belangrijk voor de klant is de Superieure Gebruikswaarde of “de unieke verkoopspropositie, het uniek consumentenvoordeel”. (Nog voor de vertaler : Unique Selling Proposition of uniek verkoopsvoordeel).

Om dat te realiseren heb je een Edisonteam nodig. “Elk bedrijf kan besluiten een pluridisciplinair team op te richten met daarin mensen met visie en met organisatietalent. Met ideeënspuiters en met ideeënbeheerders die hand in hand werken. Als ze samen in het directiecomité zitten, dan kan dit dienen”.

Ik onderschrijf wat Willemarck schrijft, maar het werd al zo vaak – en vooral zoveel beter en origineler – geformuleerd.  Dit boek voegt daar niks aan toe. Maar de vertaler zal wild enthousiast zijn.