colorandemotion.jpg

Censydiam heeft mijn marketinginzichten aanzienlijk geschaafd. Televisiemaken is meer dan content genereren. En vooral, hou rekening met het publiek waarvoor je werkt.

Ik luister graag naar de causerieën van Jan Callebaut; even graag lees ik de boeken die hij uitbrengt. Vandaar dat Colour and Emotion op het leestafeltje belandden.

“Colours, like features, follow the changes of the emotions”, Pablo Picasso .

In het Censydiam-model staat elke kleur voor een beleving. Op basis daarvan kadert het model alle belevingen en verwachtingen van de consument.

Dit boek gaat dieper in de op emotionele betekenis van kleuren. Heb je er ooit al bij stilgestaand waarom witte wijn eigenlijk geel is ?

Blauw bijvoorbeeld is een kleur (en emotie) die geassocieerd wordt met veiligheid en comfort. Blauw is geen voedzame kleur. Kijk in de rekken van je supermarkt en je zal er geen blauw voedsel aantreffen, terwijl ander eten wel wordt bijgekleurd.

Callebaut & Pollaerts geven een inzicht in de betekenis van kleuren en overlopen alle kleuren afzonderlijk met hun betekenis.