bono.jpg

Ik moet toegeven dat ik nooit eerder een boek van Edward de Bono heb gelezen. Toch ben ik vertrouwd met zijn theorie over de 'six hats'.

de Bono is zowat de grondlegger van het lateraal denken. In plaats van een probleem of kwestie éénzijdig vanuit één standpunt te kijken raadt de Bono aan om diverse hoeden op te zetten en de zaak vanuit divers perspectief te bekijken.

Met een witte hoed op bekijk je facts & figures. Een rode hoed geeft je de kans om je gevoelens te uiten. Een zwarte hoed op en je focust op mogelijke gebreken en adertjes onder het gras. De gele hoed staat voor waarden. Een groene hoed verplicht je om een extra creatieve inspanning te leveren.Wie een blauwe hoed op heeft organiseert de denkoefening.

De creativiteitsopleiding die ik volgde bij Igor Byttebier van het COCD is helemaal hierop gebaseerd.

de Bono schreeft intussen vele boeken, gebaseerd op ditzelfde principe. Z'n laatste boek focust op een beautiful mind. Hoe word ik een betere mens. Allemaal best interessant en een paar leuke tips, maar het begint iets van een religie te hebben.